Saffransbullar med mandelmassa och vaniljfyllning

Har gjort saffransbullar men en tvist! Tycker inte speciellt mycket om vanliga lussekatter med russin, så gjode kringlor med fyllning istället. Dem blev jätte goda och saftiga!
 
Saffransbullar
2 paket saffran
2 dl socker
2 msk starksprit eller vatten
50 g jäst
175 g rumsvarmt smör
1 krm salt
5 dl mjölk
13 1/2 dl vetemjöl 
 
Mandlmassa och vaniljfyllning
200 g mandelmassa
100 g smör
3 msk vaniljsocker
 
Gör såhär;
Börja med att lägga i saffranet i en skål tillsammans med starkspriet och låt stå i 30min. Detta gör att saffranssmaken blir ännu starkare, vilket man vill!
Värm mjölken till 37 grader, ha i sockret och saltet. Smula jästen i en bunke och lös upp den med en liten skvätt av mjöken. Ha sedan i resten.
Häll sedan i saffranet och häll i ca hälften av mjölet.
Tärna smöret och häll i resten av mjölet.
Knåda degen i några minuter och lägg den under 2st bakdukar och låt vila i 1h.
 
Gör fyllningen, blanda ihop alla ingredienser till en smet.
 
Dela degen i två lika stora delar och kavla ut en stor rektangel.Man kan antingen göra vanliga bullar eller kringlor som jag gjorde. Ha på fyllningen på ena halvan och vik sedan över den andra halvan.
Skär små strimplor och snurra till kringlor. Låt sedan jäsa i 20 min till.
Sätt på ugnen på 225 grader. Pensla med ägg och ha på pärlsocker. Grädda i 8-10 min.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0