Semlor

Var fettisdagen för några dagar sen. Bakade då semlor så klart!
Dock tycker jag nog faktist att köpte semlor är godare! Vet inte varför!
 
Bulldeg 4 st semlor
25 g jäst
50 g smör
0,5 dl socker
1,5 dl mjölk
0,5 msk kardemumma
1 ägg
ca 3-4 dl mjöl
0,5 krm hjorthonssalt
 
Fyllning
Grädde ( beroende på hur mycket grädde man vill ha, jag tog 2 dl)
Mandelmassa, så mycket fyllning man vill ha
mjölk,en skvätt
 
Gör såhär;
Värm mjölken tillsammans med kardemumman tills fingervarmt.
Smula jästen i en bunke och häll i lite av mjölken och blanda. Häll i resten.
Ha i sockret, saltet och tillsätt mjölet lite i taget.
Ha sist i rumstempurerat smör och blanda in
Låt jäsa under bakduk i 40 min.
 
Knåda degen på mjölat underlag och rulla till 4 bullar.
Låt jäsa 20 min 
Sätt ugnen på 175 grader pensla med ägg och grädda i ca 10 min,
 
vispa grädden
värm en skvätt mjölk
riv mandelmassan. Ha i mjölken tills de blivit rätt konsistens
Skär av toppen på bullarna och gröp ut lite av innehållet. Ha i madelmassan och spritsa på grädden.
På med hatten och pudra med florsocker
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0