Crème Brûlée

Gjorde creme brulee för första gången. Det var jätte lätt. Trodde det var mycket svårare.
Och gott blev det också!
 
Ingredienser
5 äggulor
5 dl grädde
1 dl mjölk
1 dl socker
1 vaniljstång
 
Gör såhär;
Sätt ugnen på 95 grader varmluft.
Blanda alla ingredienser och skrapa ur fröna ur vaniljstången.
( jag använde 4 dl grädde och 2 dl mjölk och använde mig av krossad vaniljstång på burk)
Häll upp i formar. Beroende på hur stora portioner du vill ha. Stora portioner räcker det till fyra st (det gjorde jag) Annars kan du göra sex stycken små portioner.
Ställ på en plåt och grädda i ca 2h. Dem är klara när dem är som gele när man skakar på dem.Alltså inte för lösa.
Ställ i kylskåp i minst 4 h, helst över natten.
 
Strö på strösocker ovanpå och bränn av med brännare. Har ni ingen sådan kan ni sätta ugnen på full effekt på grill. och ställa in dem med öppen lucka och bränna sockret.
Tips; Bränn av sockret lite lätt. Vänta 15 sekunder och bränn igen. Låt dem sedan stå i 5 min så sockret hinner stelna så man får en knaprig yta.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0