Svärmors sockerkaka

Jag kallar den här kakan för Svärmors sockerkaka för jag fick smaka på den hos Macus när hans Mamma hade bakat,och den var så god! Det är en sockerkaka med "kanelstänk".
Så tänkte att jag skulle pröva att baka den. Dock total misslyckades jag då jag använde en för liten form...ni kan ju tänka er hur ugnen såg ut efteråt..aja här är receptet!

Ingredienser
Sockerkaka
175 g smör
2 1/2 dl strösocker
2 ägg
3 dl gräddfil
4 1/2 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 msk bakpulver
1 krm salt

Fyllning
1 dl strösocker och 3 msk kanel

Sätt ugnen på 175 grader.
Börja med att blanda smöret och sockret pösigt. 
Ha i äggen och gräddfilen. 
Blanda sedan alla torra ingredienser i en annan bunke och häll sedan över det i smörsmeten.
Blanda sockret och kanelen i en liten skål.
Smöra och bröa en STOR sockerkaksform
Häll i halva smeten i formen och häll över hälften av socker och kanel blandingen.
Häll i resten av smeten och häll över ett lager till med socker och kanel.
Avsluta sedan med att lägga på lite smör ovanpå.
TIPS: ta en vanlig oshyvel och hyvla tunna smör skivor och lägg på.
Grädda i 45-60min, prova med sticka.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0