rabarb-och-vaniljbullar

Jag är inte väldens bästa på och baka just bullar, mina burkar oftast bli lite torra osv! haha! Men idag prövade jag och göra Solbullar fast med rabarb och vanilj i, och dem blev jätte goda och saftiga! mums! 
 
Ingredienser
Bulle
3 dl mjölk
50 g jäst för söta degar
150 g smör
1 ägg
1 1/2 dl socker
en nypa salt
ca. 10 dl mjöl
 
Rabarberkompott
250 g rabarber
0,5 dl socker
1 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker
3 msk vatten

Vaniljkräm
(Fuskis, fy skam) Använde färdig marsan 
 
Börja med bullen. Värm mjölken till 37 grader och ha i jästen och sockret och rör om tills det lösits upp sig.
Häll i smör,ägg och salt i en bunke och vispa pösigt. Ha sedan i mjölken och rör om lite snabbt.
Ha i lite mjöl i taget, det är olika mått peroende på vad man har för mjöl. Degen ska fortfarande vara lite kletig.
Låt degen vila under duk i 1h. 
TIPS; Ha dubbla handdukar så bildas det mer värme och degen jäser bättre.
Under tiden den jäser kan du börja med rabarberkompotten. Skala och skär rabarberna i 2 cm långa skivor. Ha i alla ingredienser i en kastrull och koka på låg värme tills rabarberna delar på sig.
Gör sedan marsanen, 3-4 portioner räcker.
När degen jäst, arbeta ihop degen försiktigt och dela upp degen i ca 15 små bullar. (Jag fick 14 st)
Rulla dem till bollar och lägg på plåtar med bakplåtspapper på och låt jäsa i 30 min.
Gör ett hål och häll i krämen och rabarberna och pensla med ägg (inget måste).
Skjuts in i ugnen på ca 200-225 grader i 5-7 min, tills dem fått fin färg.
Låt svalna på galler och pudra över florsocker.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0