Munkar

Igår så bakade jag munkar för första gången i mitt liv!
Det var ganska lätt men tog ett tag att göra!
Jag gjorde halva de här receptet och tyckte det blev många endå. Dock gjorde jag små och söta munkar!

Munkar
10 g jäst
1 msk vatten, ljummet
75 g smör
4 dl mjöl
1 dl socker
1 tsk salt
2 st ägg
12 dl mjöl

olja

Gör såhär;

Häll jästen i en bunke och häll över vattnet och blanda ihop.
Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken och värm till fingervarmt, 37 grader. Häll över jästen och blanda.
Ha i socker,salt, ägg och 6 dl mjöl.
När det blivit en jämn smet, ha i resten av mjölet, lite i taget.
Knåda sedan degen i några minuter och låt sen vila under duk i ca 1h.
Du kan antingen kavla ut degen och skära ut runda degbitar, eller skära av en bit, rulla till en boll och sedan trycka in fingret i mitten och snurra degen runt fingret så det blir ett hål i mitten.
Låt degen jäsa i 45 min till.
Hetta upp oljan till 180 grader. Jag hade ingen termometer som kunde mäta så hög värme så chansade lite.
Du kan testa att  lägga ner en munk och se hur fort den friteras. Det ska ta ca 1 min på varje sida för dem att bli gyllene.

När dem är klar friterade så kan du aningen rulla dem i socker (Jag hade i lite kanel i sockret också) eller lägga dem på hushållspapper och låta dem svalna.

Du kan toppa dem med vad du vill. Du kan göra en frosting,glasyr eller bara ha choklad på. Jag gjorde frosting av florsocker och vatten och dekorerade med strössel.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0